Od 1 stycznia 2025 roku weszły w życie przepisy o e-Doręczeniach, czyli elektronicznym odpowiedniku listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy będą mogły korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych.

Dzięki e-doręczeniom, obywatele mogą otrzymywać pisma urzędowe drogą elektroniczną, co nie tylko skraca czas oczekiwania na dokumenty, ale także zmniejsza koszty związane z obiegiem papierowych dokumentów.

System e-doręczeń zwiększa również dostępność do informacji, ponieważ obywatele mogą odbierać pisma w dowolnym miejscu i czasie, pod warunkiem, że posiadają odpowiedni dostęp do internetu oraz podpis elektroniczny.

Wprowadzenie e-doręczeń wspiera transformację cyfrową administracji publicznej i ma na celu uproszczenie obiegu dokumentów, co w przyszłości może przyczynić się do pełnej cyfryzacji procesów administracyjnych w Polsce.

Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy (wpisani do KRS czy CEiDG) i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek posiadać adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń. Na ten moment obowiązek ten spoczywa na instytucjach publicznych oraz osobach wykonujących zawód zaufania społecznego (adwokaci, radcowie prawni, notariusze itp.), a także przedsiębiorcach rejestrujących swoja działalność gospodarczą po 1 stycznia 2025 roku w CEiDG oraz KRS. Podmioty zarejestrowane w KRS przed 1 stycznia 2025 roku będą miały obowiązek stosowania e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku, zaś prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą do 1 października 2026 roku.