Z początkiem grudnia Sejm przyjął nowelizację Kodeksu pracy, która kompleksowo reguluje zasady wykonywania pracy zdalnej. W noweli pracę zdalną definiuje się jako pracę wykonywaną całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Regulacje w tym zakresie stanowią novum nieznane dotąd prawu pracy.

Pandemiczna rzeczywistość pokazała nowe możliwości i wymusiła niejako dostosowanie dotychczasowych regulacji do potrzeb, tak pracowników, jak i pracodawców, którym sprostać nie mogła telepraca funkcjonująca do tej pory w Kodeksie pracy. Wobec tego zostanie ona na stałe usunięta z Kodeksu pracy, ustępując miejsca pracy zdalnej.

Według założeń noweli świadczenie pracy w formie pracy zdalnej będzie mogło zostać ustalone na etapie nawiązywania stosunku pracy, bądź w jego trakcie. Z inicjatywą będzie mógł wystąpić zarówno pracownik, jak i pracodawca. Przewidziano kilka przypadków, w których pracodawca będzie obowiązany uwzględnić wniosek uprzywilejowanego pracownika, tj.:

  • pracownicy w ciąży,
  • pracownika wychowującego dziecko do ukończenia przez nie 4 roku życia,
  • pracownika sprawującego opiekę nad inną osobą,
  • pracownika-rodzica upośledzonego, nieuleczalnie chorego albo niepełnosprawnego dziecka

Co istotne, w razie podjęcia pracy zdalnej w trakcie zatrudnienia, każda ze stron  stosunku pracy będzie mogła wystąpić z wiążącym wnioskiem o przywrócenie poprzednich warunków pracy, przy czym pracodawca pozbawiony został takiej możliwości w odniesieniu do wyżej wskazanych pracowników uprzywilejowanych.

Ustawodawca przewidział również możliwość wykonywania pracy zdalnej okazjonalnie na wniosek pracownika w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku.

Pracodawca w stosunku do pracownika wykonującego pracę zdalną, z wyłączeniem pracownika wykonującego tę pracę okazjonalnie, będzie zobowiązany:

  • zapewnić materiały i narzędzia pracy, w tym niezbędne urządzenia techniczne,
  • zapewnić instalację, serwis, konserwację narzędzi pracy, lub pokryć niezbędne koszty z tym związane,
  • pokryć koszty energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, jak również inne niezbędne koszty,
  • zapewnić szkolenia i pomoc techniczną.

Nowa ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.