Wielu z nas na pewno zdarzyło się „śledzić” cenę konkretnego produktu przez pewien czas w oczekiwaniu na jej obniżkę w związku z promocją czy wyprzedażą. Nierzadkie są sytuacje, kiedy po nadejściu wyczekiwanego momentu rozpoczęcia promocji okazuje się, że promocyjna cena nie odbiega od ceny regularnej, a czasami jest nawet od niej wyższa. Dzieje się to najczęściej w sytuacji, gdy na potrzeby „promocji” sklep wskazuje jako cenę regularną cenę wyższą niż cenę, za jaką można było faktycznie nabyć produkt przed promocją.

 

Taka praktyka sklepów już niedługo będzie musiała się zakończyć. To wszystko za sprawą Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z 27 listopada 2019 r. zmieniającej dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta czyli tzw. dyrektywy „Omnibus”, która już wkrótce zostanie zaimplementowana do polskiego porządku prawnego.

 

Głównym założeniem nowych przepisów jest poprawienie skuteczności ochrony konsumentów przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez sprzedawców. W tym właśnie celu wprowadzony zostanie między innymi obowiązek informowania klientów o cenie, która obowiązywała przed promocją. Obok informacji o cenie po obniżce, sprzedawca będzie musiał umieścić informację o najniższej cenie tego produktu lub usługi, która obowiązywała w ciągu 30 dni przed obniżeniem ceny. W przypadku, gdy produkt lub usługa zostały wprowadzone do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, wówczas sprzedawca będzie musiał podać najniższą cenę produktu lub usługi obowiązującą od momentu wprowadzenia do sprzedaży do dnia promocji.

 

Dodatkowo sprzedawca będzie musiał umieścić informację o fakcie korzystania z mechanizmu indywidualnego dostosowania ceny w oparciu o zautomatyzowane podejmowanie decyzji. Przedsiębiorca będzie zobowiązany również do informowania swoich klientów o swoim numerze kontaktowym i adresie poczty elektronicznej. Dyrektywa wprowadza również środki zapobiegające praktyce polegającej na publikowaniu opłacanych, najczęściej pozytywnych lecz fałszywych opinii. Przedsiębiorcy będą mieli obowiązek wykazywania, czy i w jaki sposób zapewniają by publikowane opinie o ich produktach lub usługach były rzetelne i prawdziwe – to znaczy pochodziły od klientów, którzy naprawdę zakupili u danego sprzedawcy towar lub skorzystali z jego usług.

 

Zmiany w prawie spowodowane implementacją dyrektywy Omnibus będą dotyczyć nie tylko przedsiębiorców dokonujących sprzedaży na odległość (tzn. sklepów internetowych) ale również sklepów stacjonarnych.

 

Kiedy dyrektywa Omnibus zostanie wdrożona w Polsce? Wszystkie państwa członkowskie zostały zobowiązane do przyjęcia przepisów niezbędnych do wykonania dyrektywy do dnia 28 listopada 2021 roku, a przepisy miały być stosowane od 28 maja 2022 roku. Jednak w kilku państwach członkowskich UE, w tym również w Polsce, doszło do opóźnienia we wdrożeniu przepisów. Na ten moment, brak jest szczegółowej daty wejścia w życie przepisów w naszym kraju – spodziewa się, iż będzie to jesienią 2022 roku.