Od 1 stycznia 2022 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące spraw rozliczania leasingu w Nowym Ładzie. W ich myśl zmieniły się między innymi zasady wykupu leasingowanego auta do majątku prywatnego.  Choć w pierwszej wersji tego projektu nie było wzmianki o przepisach przejściowych, to jednak zostały one wprowadzone za namową Związku Polskiego Leasingu i Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. To dzięki nim do rzeczy nabytych do 31 grudnia 2021 roku można było zastosować stare przepisy, co w praktyce oznaczało możliwość uniknięcia obowiązku zapłaty podatku.

 

Dotychczas, zazwyczaj po zakończeniu umowy leasingu, przedsiębiorca mógł już jako osoba prywatna wykupić samochód do majątku prywatnego, czyniąc to za symboliczny procent jego wartości. Ponadto, przedsiębiorca sprzedający auto po więcej niż sześciu miesiącach od dnia wykupu, robił to nie ponosząc dodatkowych kosztów.

 

Natomiast, już od stycznia 2022 roku zasady rozliczania leasingu nie będą przedstawiać się tak korzystnie. Przedsiębiorca, który będzie chciał przenieść samochód do majątku prywatnego, wykupując go uprzednio z leasingu, będzie musiał zapłacić nie tylko podatek dochodowy, ale także zapłacić w związku z tym składkę zdrowotną. Dodatkowo, aby uniknąć zapłaty podatków będzie trzeba wstrzymać się ze sprzedażą samochodu o wiele dłużej niż dotychczas, gdyż 6 miesięczny okres, o którym mowa była powyżej został wydłużony aż do 6 lat.

 

Co więcej, już od tego roku zmianie uległa także zasada naliczania podatku VAT od wykupionego auta. Będzie on naliczany od realnej wartości samochodu, a nie jak to było dotychczas od ostatniej raty kredytowej tak zwanej „raty wykupu”, która zwykle wynosiła symboliczne 1%. W praktyce oznacza to wzrost kwoty podatku VAT, którego doliczenie jest obligatoryjne podczas dokonywania kupna auta poleasingowego.

Warto również wspomnieć, iż omawiana ustawa znacząco zmieniła zasady ustalania wartości świadczenia przysługującego pracownikowi, który wykorzystuje samochód służbowy do celów prywatnych. Dotychczas do ustalenia wartości ryczałtu w tej sytuacji służył parametr, jakim była pojemność silnika samochodu. Natomiast od stycznia 2022 roku do ustalenia ryczałtu weźmiemy pod uwagę nie pojemność, a moc silnika z podziałem na „do 60 kW” i „powyżej 60 kW”.