Każdy z nas niemal codziennie nabywa produkty i usługi, dlatego należy pamiętać, iż każdego z nas dotyczą prawa konsumenta i dobrze się z nimi zapoznać, chociaż w podstawowym zakresie. Mimo rosnącej w tym zakresie świadomości społecznej, wciąż istnieje wiele mitów dotyczących m. in. konieczności zachowania paragonu, w celu złożenia reklamacji.

 

W pierwszej kolejności warto zróżnicować często mylone pojęcia – zwrotu towaru i reklamacji towaru, gdyż już to często stanowi podstawowy problem, który w następstwie prowadzi do braku korzystania przez konsumentów z ich uprawnień.

 

Możliwość zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym zależy od dobrej woli sprzedawcy – mamy z nim do czynienia w momencie, w którym klient zmienił zdanie co do zakupu pełnowartościowego produktu. Dla zakupów dokonanych za pośrednictwem Internetu prawo przewiduje w większości przypadków możliwość odstąpienia od umowy i zwrotu towaru w terminie 14 dni od otrzymania towaru i to bez względu na wolę sprzedającego.

 

Reklamacja występuje natomiast w sytuacji, gdy produkt okazał się wadliwy. W sytuacji ujawnienia się wad towaru  sprzedawca (zarówno stacjonarny, jak i niestacjonarny) ma obowiązek dokonaj jego naprawy, wymiany na nowy lub po prostu zwrócić zapłaconą cenę(oczywiście pod warunkiem zachowania przez konsumenta określonych w przepisach warunków).

 

Jakie są podstawy, warunki i uprawnienia reklamującego?

 

Tak jak wskazano powyżej, podstawą złożenia w prawie polskim reklamacji jest zaistnienie wady fizycznej towaru, niezależne od kupującego. Jeżeli zaś chodzi o uprawnienia reklamującego, to on podejmuje decyzję czy woli, aby sprzedawca towar wymienił, naprawił, czy oddał pieniądze za dany zakup. Decyzja dotycząca reklamacji musi być przedstawiona konsumentowi w ciągu 14 dni od zgłoszenia roszczenia, a brak odrzucenia reklamacji powoduje domniemanie, iż reklamacja była zasadna.

 

W kodeksie cywilnym zostały wskazane przykładowe (katalog otwarty) sytuacje, w których sprzedany produkt jest niezgodny z umową, tzn. „posiada wadę”:

 

  1. przedmiot nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia,
  2. rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór,
  3. przedmiot nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia,
  4. rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

 

W jakim czasie możesz zgłosić reklamację? W ciągu roku od czasu stwierdzenia wady. Po tym czasie Twoje roszczenie ulegnie przedawnieniu. Natomiast jeżeli wada towaru pojawi się po 2 latach od zakupu, nie będziesz mógł/mogła już dokonać reklamacji.